Modulární syntezátor

Jak vybrat modulární syntezátor?

Modulární syntezátor je zařízení, které spojuje jednotlivé zvukové moduly a jehož účelem je produkovat osobitý digitální zvuk. Ideálně přesně takový zvuk, který si představuje ten, kdo si takový modulár postaví.

Je nepřeberné množství možností, k čemu takový syntezátor použít. Může sloužit jako basový synth, automatický bubeník, experimentální nástroj nebo efektový procesor. Pro začátečníky existuje i možnost si na Kytary.cz pořídit již hotový kompletní systém nebo např. dostupný semimodulární syntezátor od značek MOOG (MoogMother32) a DREADBOX (ErebusV3) Pokud hrajete na klaviaturu, tak budete chtít klávesový modulátor. V tom případě zvažte KB37 od společnosti Waldorf.

Pokud vás ale baví syntezátory právě proto, že chcete experimentovat se zvukem, tak si určitě postavte vlastní modulár. Dnes je to díky euroracku od Doepfera, který v podstatě pasuje na všechny typy modulů, velmi jednoduché.

První věc, kterou musíte řešit, je case. Lepší je si pořídit rovnou o něco větší, abyste mohli přidávat moduly. Všechny casy, které najdete na Kytary.cz mají už zabudované napájení a jsou kompatibilní se všemi typy modulů.

Dalším důležitým faktorem, na který je třeba se zaměřit, je transport. Pokud se s modulátorem chystáte koncertovat, tak si určitě pořiďte zavíratelný case. Velmi odolné dělá holandská značka MDLRCASE.

Poslední věc, kterou budete potřebovat mimo samotných modulů, jsou patch kabely. Ty slouží k propojení modulů a vytváří „signálovou cestu“. Mají na konci klasický 3,5mm mono jack. Zde naleznete pestrou škálu kabelů o různé délce a v rozličných barevných provedení.

Na závěr přidáváme modulární slovníček, který se vám bude hodit, až budete googlit odpovědi na své specifické dotazy.

Modulární slovníček:

CV: Řídící napětí. Signál, kterým lze modulovat ostatní parametry.
AUDIO: Zvukový signál. Lze ale použít i k modulaci.
TRIGGER: Krátký rytmický signál ke spouštění obálek, bicích modulů nebo různých funkcí.
GATE: Podobný jako trigger ale zohledňuje i délku, tj. spustí-drží-vypne.
CLOCK: Udává tempo a používá se k synchronizaci.
PITCH CV: Řídící napětí ve standardu 1V na oktávu umožňuje, aby vaše VCO hrálo správně tóny odpovídajících not
VCO: Napětím řízený oscilátor. Zdroj syrového zvuku v různých vlnových tvarech.
VCF: Napětím řízený filtr. Umožňuje ořezávat nechtěné frekvence. Je jedním z hlavních elementů pro ovládání barvy zvuku.
VCA: Napětím řízený zesilovač. Umožňuje ovládat hlasitost zvuku, nebo intenzitu průchozího CV.
MIX: Umožňuje smíchat několik audio nebo CV signálů do jednoho výstupu
ENVELOPE: Spustitelná obálka vytvoří křivku modulace, kdykoliv
LFO: Nízkofrekvenční oscilátor. Vytváří modulační signál v různých vlnových tvarech.
SEQUENCER: Umožňuje procházet mezi pevně definovanými hodnotami CV.
MULTIPLE: Umožňuje rozmnožit jeden signál na několik kopií.
MIDI2CV: Překládá MIDI noty na GATE signál a PITCH CV